לוגו אתר
חיפוש

איך עובד התהליך של בניית מצבה

פטירת אדם קרוב יכולה להיות רגע קשה מאוד, במיוחד כאשר האירוע תופס את בני המשפחה בהפתעה. בין יתר הדברים שיש לתת עליהם את הדעת לאחר ההלוויה הוא הצורך להקים מצבה ולהחליט לגבי התוכן שייכתב עליה. במסורת היהודית יש להקים את המצבה בתוך 30 יום ממועד פטירת האדם כאשר במועד זה מתבצע טקס גילוי המצבה. על תהליך בניית מצבה במאמר שלפניכם.

 

על עלויות

את המצבה צריך להזמין מקבלן מצבות ולממן את עלותה בהתאם. במקביל ניתן להחליט מה הכיתוב המדויק שיופיע על המצבה. בחלק מבתי העלמין יש לשמור על האחידות של המצבות ובהם תתבקשו להזמין מצבה בגודל מוגדר מראש ויש לברר מראש. עלות המצבה תלויה בסוג האבן, צורת החציבה, גודלה, מספר המילים ואופן החריתה. עוד על מצבות בראשון לציון כאן.

 

מה כותבים

בדרך כלל כותבים על המצבה את האותיות פ"נ שהם ראשי התיבות של פה נקבר ומתחתיהן שמו המלא של הנפטר או הנפטרת ושמות ההורים. יש הנוהגים לכתוב במצבה רק את שם האב ואחרים המוסיפים את שמות בן/בת הזוג והילדים. גם בעניין התאריכים על המצבה ישנם נוהגים שונים ויש שמשתמשים בתאריך הפטירה העברי ואחרים המוספים גם את זה הלועזי.

 

ביטוי אישי

ישנם רבים הבוחרים להוסיף פסוק או ביטוי, על מנת לתת ביטוי לאופיו של הנפטר ומפעל חייו. בתחתית המצבה נהוג גם לציין את ראשי התיבות תנצב"ה שמשמעותן, "תהא נשמתו צרורה בצרור החיים". סוג המצבה וגדולה תלוי בסוג הקבורה של כל בית עלמין ואם מדובר במצבה כפולה לחלקה זוגית או מצבה אישית לכל נפטר. יש הבדל גם אם הקברים בקומות או לא.

 

הסדרת התשלום

החברא קדישא היא שבאחריותה לבנות את היסוד למצבה אך היא אינה מבצעת תשלום עבור כך ממשפחת הנפטר ישירות. התשלום נגבה באמצעות רישיון הקבורה ובאחריותו של קבלן המצבות להסדיר את תשלום הרישיון ולגבות, הן עבור המצבה והן עבור על הרישיון מהמשפחה. במעמד התשלום מול החברא קדישא, הקבלן מקבל את מידות המצבה הנהוגות בבית העלמין.

 

נפטר בודד

התהליך של בניית מצבה לנפטר ערירי שונה. למי שאין לו בני משפחה שיממנו עבורו את הקמת המצבה הביטוח הלאומי דואג לכך. מדובר על מקרים בהם האדם מוגדר כאדם בודד ואת המצבה עבורו תקים חברה קדישא שתהיה אחראית על קבורתו. הביטוח הלאומי בכל מקרה אינו מחזיר תשלומים לקרובי משפחה שהקימו מצבות והמצבה תוקם לאחר שלושה חודשים מיום הקבורה.

 

סיכום תהליך בניית מצבה

לסיכום הנושא, תהליך בניית מצבה מתחיל עם הפטירה כאשר יש לעבוד מול קבלן המצבות ובהתאם לנהלי כל בית עלמין. חשוב להבין שטווח המחירים בתחום המצבות הינו רחב והוא משתנה בהתאם לסוגי החומרים וסגנונות העיצוב. ניתן לבנות מצבות בעיצובים מיוחדים על גבי אבן גרניט כמו גם מצבה בעלת אופי אישי שתכבד את זיכרון הנפטר לעד.

עבודות מצבות

אולי יעניין אותך גם