לוגו אתר
חיפוש

כמה זמן צריך להיעדר כדי להיחשב כעריק?

בהקשרים צבאיים, למושג "עריקות" יש משקל משמעותי, שכן הוא מתייחס לאי ביצוע חובתו העיקרית של כל חייל בצה"ל, והיא חובת ההתייצבות בבסיס שלו. אנשים רבים נוטים להתבלבל בין עריקות ונפקדות, ובמאמר הבא נבין מהם ההבדלים בין שני המושגים הללו, מהי הגדרתם ע"פ החוקים הצבאיים, ומהיכן הם מגיעים במקור. כמה זמן צריך להיעדר כדי להיחשב כעריק? כל המידע במאמר שלפניכם!

 

מהיכן מגיעה הפקודה המגדירה עריקות?

עניין העריקות מגיע במקור מפקודת מטכ"ל 31.0513 (אתם מוזמנים לגשת לבדוק…), והיא מגדירה מתי חייל נחשב עריק. התוקף לפקודה הזו מגיע מחוקי השיפוט הצבאי, וליתר דיוק מסעיפים מס' 92,94 לחוק השיפוט הצבאי. למידע נוסף.

 

כמה זמן צריך להיעדר כדי להיחשב כעריק?

ע"פ פקודת המטכ"ל שהזכרנו, עריק הוא מי שנעדר מהצבא על דעת עצמו 21 ימים רצופים ומעלה.
לעומת זאת, נפקדות מוגדרת כהיעדרות מהצבא בין 24 שעות ועד 21 ימים.

 

מה אומר הדין במקרים של עריקה?

החוק הצבאי מבדיל בין מקרים שונים הקשורים לנסיבות העריקה:

  • חייל שערק משירותו הצבאי כשהוא לא מתכוון לחזור אליו, דינו מאסר של שבע שנים.
  • אם החייל ביצע את העריקה בזמן פעילות מבצעית או קרבית של יחידתו, הדבר נתפס כמעשה חמור יותר ודינו מאסר של 10 שנים.
  • חייל שנעדר מהמקום בו הוא אמור להיות במסגרת שירותו הצבאי, ללא הוכחת אי כוונה לחזור לשירות, דינו יהיה מאסר של 3 שנים (אלא אם הוכח שיש לו סיבה מוצדקת לכך).

 

השלכות תקופת העריקות

מעבר לחוקים הצבאיים המטילים עונשים על העריקים, יש מספר דברים חשובים שכדאי לדעת:

  • חייל בשירות חובה שנעדר מעל 24 שעות, ההיעדרות תיחשב עבורו כתב"ן – תקופה בלתי נמנית. בשורה התחתונה זה אומר שימים אלו לא ייחשבו כחלק משירותו הצבאי, החייל ייאלץ להשלים אותם, והם גם לא יזוכו במשכורת צבאית.
  • החל מיום ההיעדרות ה-60 החייל אינו זכאי לקבלת טיפול רפואי בצה"ל. במקרים דחופים בלבד החייל יטופל, וגם אז זה יוביל למעצר.
  • במידה ומדובר בעריקה מהצבא (היעדרות של 21 ימים ומעלה), החייל יעמוד לדין בבית דין צבאי או בהליך משמעתי במסגרת היחידה שלו.
  • כל עוד מדובר בהיעדרות של פחות מ-75 ימים הסעיף הקודם הוא רלוונטי, במידה וההיעדרות היא מעבר לכך – מדובר בעבירה פלילית והמקרה יועבר לטיפול הפרקליטות הצבאית.

 

מה אפשר לעשות אם ערקתי?

עריקות נתפסת בחומרה במסגרת הדין הצבאי, והדבר נכון עבור משרתי חובה וגם עבור חיילי מילואים. גם במידה וערקתם, יש מקרים שבהם ניתן לערער ולהמתיק את הדין, ולשם כך דרושה היכרות מעמיקה עם החוקים הצבאיים.
באפשרותכם לפנות לעורך דין צבאי שיוכל לייעץ לכם מהי דרך הפעולה הנכונה ביותר עבורכם, במטרה להפחית את העונש כמה שניתן.

החוק הצבאי

אולי יעניין אותך גם

אבחון ותיקון בעיות אתחול המחשב
בעלי מקצוע
אבחון ותיקון בעיות אתחול המחשב

אתחול המחשב (רי-סטארט) היא פעולה שכיחה שניתן לבצע בכל מחשב ואף במכשירים אלקטרוניים נוספים, כמו טלפונים ניידים למשל. מדובר בפעולה שימושית במיוחד שניתן לבצע בקלות

קרא עוד »
הדברת חולדות ירוקות
בעלי מקצוע
הדברת חולדות ירוקה

מזג האוויר הישראלי הוא כר פורה להופעה של מזיקים ומכרסמים שונים. אחת החיות הכי נפוצות שחודרות אל הבתים שלנו באופן בלתי רצוי זו החולדה. החולדה

קרא עוד »
דִירָה
בעלי מקצוע
מיהו מומחה פינוי דירה?

  בעולם המהיר של היום, שבו חיים עירוניים הם הנורמה, מגורים בדירות הפכו פופולריים יותר ויותר כך גם האחריות להבטיח את שלומם וביטחונם של דיירי

קרא עוד »
מהנדס אזרחי
בעלי מקצוע
מתי תזדקקו למהנדס אזרחי?

לאחרונה אנו שומעים על מהנדסים אזרחיים מכל כיוון. מקצוע מבוקש זה הובילה להתעניינות רבה בקרב אזרחים. בחרנו שלא להישאר אדישים לעניין, ויצאנו לבדוק מיהו מהנדס

קרא עוד »