לוגו אתר
חיפוש

מהי רטיבות קפילארית והאם ניתן למנוע אותה?

רטיבות קפילארית. נשמע מוזר? אולי זה מכיוון שאכן מדובר בתופעה מוזרה ומפתיעה. דרכו של עולם היא שכוח הכבידה שולט בו ודברים נמשכים מלמעלה למטה.

ברטיבות הקפילארית, קורה תהליך הפוך, בו רטיבות עולה מהרצפה או תחתית הקירות למעלה הקיר ואף לתקרה.

מה זו בדיוק אותה רטיבות וכיצד ניתן למנוע אותה?

 

רטיבות קפילארית – תופעה וגורמים

רטיבות קפילארית היא למעשה רטיבות בקיר יוצאת דופן. כאמור, המים זורמים בה ממורד הקיר כלפי מעלה. המילה קפילארית, מקורה במילה קאפילרי, או בעברית נימים. נימים הם, כידוע, צינורות דם דקים וקטנים בגופנו. לענייננו, הכוונה היא לנימים שנוצרו בבטון היצוק בקיר והמים זורמים דרכם מלמטה למעלה.

התופעה מתרחשת כאשר בניית הבית הייתה לקויה והאיטום בין הקירות לאדמה אינו מוחלט. הלחות והנוזלים מצטברים מתחת לקיר ומתפסים במעלה הנימים. לחלופין, רטיבות קפילארית צפויה להתרחש במקרה של פיצוץ בצנרת הדוחפת את המים במעלה הנימים. הסימפטומים לרטיבות הם פגמים בקיר, לאורך הנימים וסביבם, המתבטאים בקילופים ובפיצוצים.

 

נזקי הרטיבות

מלבד הנזק האסתטי והכלכלי לקיר, הרטיבות הקפילארית מסוכנת לבניין ולדיירים. הרטיבות מערערת את יציבות הבטון ואת שלום הצנרת ושאר התשתיות. הזנחה ממושכת של הרטיבות עלולה לסכן את הבניין כולו ובמקרים קיצוניים אף לגרום לקריסה, לפחות של חלקים ממנו. יתר על כן, הרטיבות מובילה להצטברות בקטריות, המוכרות בשם עובש, המסכנות את בריאות בני הבית. הבקטריות מדבקות ועלולות להדביק במחלות קשות את הדיירים הנמצאים בבית הסובל מרטיבות קפילארית.

ילדים צעירים ומבוגרים שהמערכת החיסונית שלהם חלשה, חשופים במיוחד להידבקות וצריכים להישמר יותר משאר בני הבית מפני העובש. עקב הנזקים החמורים, אין להתמהמה בטיפול ברטיבות. יש לפעול במהרה מרגע גילוי הרטיבות ולדאוג לייבושה ולמניעת חזרתה. הטיפול ברטיבות אינו פשוט כלל. כיצד יש לעשותו בצורה נכונה?

 

אופן הטיפול

טיפול ברטיבות קפילארית מסור לבעלי מקצוע בלבד. לא ניתן לבצע את הטיפול באופן עצמאי, ויש להזמין אינסטלטור מומחה או חברה מקצועית לביצוע המשימה. זאת, מכיוון שנדרש זיהוי נכון של הבעיה ושימוש במכשור טכנולוגי מתקדם כדי לפתור אותה. ראשית, בעל המקצוע יבצע יבוש של אזור הרטיבות. בעזרת מכשור מתקדם, הוא ינקז את הנוזלים וירוקן אותם מחוץ לבית. הניקוז ברטיבות הקפילארית מורכב במיוחד, שכן, כזכור, הנזילה פשטה לנימי הבטון. מכיוון שכך, הניקוז אינו נקודתי ועליו להתפרס לאורך כל הקיר והנימים.

ללא ניקוז ראשוני, לא יהיה אפשרי לפתור את הבעיה. שנית, יאותר מקור הנזילה. לאחר הניקוז, ניתן יהיה לזהות מהיכן זורמים המים. בשלב זה, בעל המקצוע יאבחן מהו הגורם לנזילה ויסיק מכך מהו הטיפול הראוי בה. בשלב השלישי, תטופל הבעיה עצמה. ככל שהבעיה נובעת מאיטום, החברה או בעל המקצוע יבצעו את האיטום הדרוש. ככל שהבעיה נובעת מצנרת תקולה, היא תוחלף.

 

לסיכום

רטיבות קפילארית היא רטיבות הנובעת מבעיות איטום או צנרת, ומתפשטת מלמעלה למטה. טיפול על ידי בעל מקצוע הוא קריטי למדי, עקב נזקי הרטיבות. ניתן למנוע אותה ואת חזרתה על ידי טיפול ראוי מבעל מקצוע.

אינסטלטור ללחות נימית

אולי יעניין אותך גם

סלסלת פיקניק מלאה בטוב
כללי
5 מתנות בעיצוב אישי לפסח

חג פסח מגיע ואנחנו מתכוננים לקראת זה. שזה יהיה לעשות את הניקיון לבית, ללכת לקניות בסופרמרקט או להבין איפה אנחנו עוברים כל ארוחה – זה

קרא עוד »
יועץ כיבוי אש
כללי
מה תפקידו של יועץ כיבוי אש?

בטיחות אש היא היבט בסיסי בתכנון ותחזוקה של מבנים, מאחר והיא נועדה לספק הגנה על חיי אדם ורכוש. בסביבות מורכבות, כגון מבנים מסחריים, מתקנים תעשייתיים

קרא עוד »
גרניט
כללי
השימושים בגרניט

גרניט הוא סלע מותמר קשה מאוד המורכב בעיקר מקוורץ, פלדספר ומיקה. הוא נחצב במחצבות ומעובד ללוחות וקוביות המשמשים בבנייה, פיסול ועיצוב פנים. גרניט הוא אחד

קרא עוד »